måndag 9 juni 2008

Äntligen opererad!!!

Det är inte lätt att få internet att fungera här!!! Nu har jag äntligen brutit mig in i en dator så jag kan uppdatera lite :)

Operationen blev av igår och den gick bra!!! Timmarna tills kirurgerna ringde var oändliga och när dom bekräftade att allt gått bra kom alla tårarna på en gång. Elliot hade mått bra hela operationen, man hade lagat hålet utan större problem men tyvärr hade klaffen varit för missbildad för att man skulle kunna öppna den som man hade hoppats. Nu hade man fixat till den så gott man kunde men visst finns risken att den behöver bytas i framtiden. Ska försöka berätta mer om detta när jag får förklarat för mig vad dom gjort.

När vi tillslut kom till IVA hamnade vi på ett rum där vår lilla kompis Freja återigen hade hamnat. Tiden går så enormt mycket fortare när man har någon att prata med men hoppas verkligen att det ska vända för vår lilla 22q11-kompis snart så hon får åka hem.
Dom första timmarna på IVA var oroliga, han förlorade en del blod, blodtrycket var för lågt och pulsen för hög. Maskiner piper överallt och man känner sig så totalt maktlös!
Efter massa lirkande och provande med olika mediciner hittade man tillslut rätt balans för Elliot. Klockan 22 hade trycket stabiliserat sig och jag kände mig tillräckligt lugn för att gå och lägga mig. Jag minns inte om jag någonsin känt sån total trötthet, inte ens efter en förlossning har kroppen varit så matt.

05.30 vaknade jag och lunkade ner till sjukhuset. Natten hade varit relativt lugn, han låg stabilt men behövdes sugas en del på slem. Han hade fått lite feber igen men inget ovanligt hade hänt.
Han är inte sövd så djupt nu för man vill ju att kroppen skall arbeta själv. Men Elliot vill inte ligga still utan försöker vända sig och dra slangarna hela tiden så man puttar i honom små doser "sovmedicin" för att han ska va lugn. Troligtvis får han stanna på IVA tills söndag om inget nytt händer.

Prickarna som han fick har oroat halva sjukhuset idag. Igår kom infektionsläkare och kollade på dom och tog prover. Idag kom dom från hud och tog prover och flera läkare springer oroligt in och ut hos oss för att kolla hur han ser ut. Ett tag skulle vi isoleras på infektion men tillslut beslutade dom att risken för att "smittan" skulle spridas var större om vi lämnade rummet. Alla provsvar har kommit tillbaka negativa men man vill ändå behandla situationen som om Elliot har koppor. Alla mammor och barn har tillfrågats om dom har haft vattenkoppor och som tur är har nästan alla barn haft eller bedöms ha immunförsvar via mamman.

Nu ska vi grilla och pusta ut lite på baksidan med Frejas föräldrar innan vi går tillbaka till Lilleprinsen. Om jag hinner ska jag lägga in lite bilder ikväll ( inatt ) men man vet inte när man kommer ut på nätet nästa gång :(
Nu hoppas vi att allt går åt rätt håll så att vi kan få hålla kämpen i famnen snart!!!

Inga kommentarer: