tisdag 4 november 2008

Teckenförvirring

Det är så kul att se på Elliot när han tecknar. Han har en del problem med sin finmotorik och han förenklar tecknen lite som han vill. Dom orden han använder är; vatten, äta/mat och sova, utöver det så imiterar han när vi gör vågen, kastar slängkyssar, leker tittut och vinkar.

Men ibland blir förvirringen total.
Istället för att göra tecknet för äta/mat ( här använder man fingrarna ) så använder han knytnäven och gör tecknet för gubbe/gumma. När han slarvar så vinkar han istället för att göra tecknet för vatten. Detta resulterar ofta i att vi har frustrerande konversationer där han försöker förklara vad han vill äta men allt jag ser är bara en kille som vinkar "Hejdå gumma".

Vi förstår oftast vad han menar men ibland blir det helt fel, ungefär som när vi var på TAKK-kurs och svärmor presenterade sig "- Hej, jag är Elliots padda" =)

2 kommentarer:

Mia sa...

Ha ha...underbar felteckning "padda".

När jag tecknar "snygg" åt min man på skoj frågar han alltid: -Vad tecknar du nu då? Ser jag ut som en get...

Abbes pappa sa...

:-)

Ja det är bannemig inte lätt alltid. Ofta är förvirringen total. Gubbe, groda och jobba kan komma lite hur som helst. Och alla tecken som är mot kroppen rör jag ihop hela tiden. God, mätt, hungrig, vill, bada och allt vad det är.