onsdag 29 april 2009

Sjuk på riktigt

I måndags var det dags för Elliot att vaccineras igen. Det tidigare pneumokockvaccinet han fick bildade inga antikroppar så nu var det dags för nästa försök med pneumo 24 ( tror jag att det heter ).
Eftersom lillprinsen har varit "nästansjuk" ett tag så ringde jag till barnmottagningen för att avbeställa tiden men vår duktiga hjärtebarnssköterska ville att vi skulle komma in för en kontroll iallafall.

När vi kom till barnmottagningen var Elliot sitt vanliga glada jag men efter en stund så kom febern smygande. Tempen visade 38,6 och snabbsänkan visade 152 (!). "Nästansjuk" - hur dåligt samvete fick inte jag.

Jourläkaren den dagen var från infektionsavdelningen och hon hade läst på lite om Elliot. Hon bestämde sig för att vi inte skulle få åka hem förrän hon visste var infektionen kom från. Hon tog odlingar på näsa, svalg, blod, och urin ( i 4 timmar satt jag med Elliot i knät och en plastmugg i handen. Han totalvägrade att dricka och hade han inte haft feber så hade han aldrig suttit stilla ).
Vi skickades till röntgen för säkerhets skull men inte heller där fick vi några förklaringar till hans tillstånd.
Jag som inte alls tänkt åka till sjukhuset med Elliot fick nu finna mig i att bli inlagd över natten så vi skulle få svar på alla odlingarna.

Vi åkte hem och packade lite saker och åkte den välbekanta vägen till Näl.
Som tur var fick vi ett eget rum och efter ytterliggare några blodprov så fick vi lägga oss och sova.

Inga kommentarer: